Bij het Kabinet komen regelmatig vragen van ouders binnen over hoe zij hun pubers kunnen begeleiden bij het huiswerk. Uit ervaring weet ik ondertussen dat ouders vaak zachte heelmeesters zijn. Daarom voor alle ouders: 5 hardvochtige huiswerktips!

1. Blijf de bijrijder
Je kind komt iets vragen, en voor je het weet zit jij met je tong tussen je tanden en het zweet op je voorhoofd die wiskundesom te maken. Al uitleggend, maar als je opkijkt is je kind aan het whatsappen tot jij klaar bent. Jahaa, ik luister echt wel hoor.

NIET DOEN: pen en schrift overnemen. Je rijinstructeur heeft ook geen enkele les op jouw plek gezeten.

WEL DOEN: Ga op je handen zitten. Kijk begrijpend en vraag je kind uit te leggen en voor te doen wat hij nog wel snapte. Verbazingwekkend vaak kan hij dan ook wel weer verder. Je voelt je net Jomanda.

2. Alles heeft een ritme
Je puber blijft in het weekend in bed liggen terwijl de hele familie naar scouting is, de auto wast, het gras maait en boodschappen doet. Als dan iedereen voldaan in de tuin/bij de open haard zit komt de puber klagend naar beneden. Ik moet altijd maar huiswerk doen terwijl jullie gewoon vrij hebben.

NIET DOEN: eindeloos in discussie gaan. Het arsenaal aan ja-maars van een puber is schier onuitputtelijk.

WEL DOEN: zorgen voor een bovenstaand gezinsritme en je puber daarin laten meedraaien (dus ja, gewoon uit bed timmeren). Voorkomt direct ook dat de zondagavond niet zo rekbaar blijkt te zijn als gedacht.

3. De kunst van het overhoren
Ze kende alles en toch een onvoldoende. Nee, geen idee waar het aan lag. Heb het haar zelf nog overhoord!

NIET DOEN: invullen. Jij kent je kind heel goed en hebt aan een half woord genoeg. De docent helaas niet. De rest van de wereld trouwens ook niet.

WEL DOEN: kritisch blijven. ‘Ze waren het er niet mee eens’ is een nulpunts-antwoord. Wie waren het waar niet mee eens en waarom? ‘Maar op de toets doe ik dat wél’. Niet geloven. Kost gewoon 10.000 uur inslijten.

4. 1 x stuiteren mag
Die repetitie was ineens vandaag! Ze hadden niet gezegd dat ze over die film ook vragen gingen stellen! Hoofdstuk 6 hoefde niet per se! Ze gingen ervan uit dat je de stof uit het vorige hoofdstuk ook nog kende! Van die dingen die je maar één keer fout doet, en waar je echt alleen jezelf de schuld van kunt geven.

NIET DOEN: de school afvallen in bijzijn van je kind. Helaas, maar dat ondermijnt het leereffect.

WEL DOEN: je kind een schrale troost bieden door deze onvoldoende als leergeld te benoemen.

5. Wie niet slaapt, die niet weet
Nachtwerk geworden, dat last-minute-leren van die repetitie. In het weekend trouwens ook niet kunnen leren want sport en uitgaan enzo, haha, je kent het wel. Kan me vandaag trouwens helemáál niet concentreren.

NIET DOEN: denken dat je kind verstandig genoeg is om op tijd naar bed te gaan. Zijn planningsvermogen en bioritme geven hiertoe echt geen enkele aanleiding.

WEL DOEN: grenzen stellen aan hoe laat, hoe vaak. Dat mag echt. Ook in 2015 nog.

Auteur: Loes Nijland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *